terug

Koningslijntje

Koningslijntje

Al vanaf de aanleg van de oosterspoorlijn tussen Amersfoort en Zutphen in 1870 ijverde koning Willem III voor een station niet te ver van Het Loo zodat er een directe treinverbinding tussen zijn paleis en Den Haag zou zijn. Het station van Apeldoorn kwam echter ten zuiden van het toenmalige dorp te liggen en kwam daarmee aan de koninklijke wensen onvoldoende tegemoet.
Daarom werd er in 1876 een aftakking gemaakt; een 'Koningslijn' die vanaf de oosterspoorlijn liep naar station Het Loo, dat inmiddels is verdwenen.

Mede op intitiatief van projectontwikkelaar H.C. van der Houven van Oordt, werd de Koningslijn in 1887 doorgetrokken naar Hattem, waarna hij de bijnaam Baronnenlijn kreeg.

In de jaren van koning Willem III en Koningin Wilhelmina werd de Koningslijn regelmatig royaal benut. Buitenlandse gasten werden per trein praktisch voor de deur van het paleis afgezet en nadat koning Willem III in 1890 op Paleis het Loo zijn laatste adem uitblies, werd zijn opgebaarde lichaam met de koninklijke trein naar Den Haag vervoerd.

De Koningslijn raakte in onbruik na de abdicatie van Koningin Wilhelmina in 1948. Ook het personenvervoer tussen Apeldoorn en Hattem/ Zwolle werd in die jaren gestaakt. Uiteindelijk, nadat in 1972 ook het goederenvervoer ophield, stond niets een sloop van de spoorlijn nog in de weg. In het Apeldoornse straataanzicht is het baanvlak van de Koningslijn echter nog goed terug te zien, onder andere op de Koning Lodewijklaan, met zijn brede middenberm. Ook zijn hier twee spoorwachtershuisjes, ter hoogte van de Asselsestraat en ter hoogte van de Soerenseweg, bewaard gebleven.

Info ReactiesAfbeeldingen Streetview