terug

Station Apeldoorn

Station Apeldoorn
route

Op 13 mei 1876 werd de Oosterspoorweg van Amsterdam naar Zutphen, via Apeldoorn, door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) in gebruik genomen. Dit betekende tevens de ingebruikname van het station in Apeldoorn.

Tegelijkertijd met de aanleg van de Oosterpoorweg werd ook een spooraftakking naar Paleis Het Loo gemaakt (het zogenaamde 'Koningslijntje') zodat koning Willem III vlakbij zijn paleis in en uit kon stappen. In latere jaren werd het koninklijke rijtuig vaak gekoppeld aan 'gewone' treinen wat ertoe leidde dat het station van Apeldoorn vaker het decor van aankomsten van koninklijke reizigers werd. Om die reden werd in 1912 een koninklijke wachtkamer in het station van Apeldoorn gerealiseerd. Deze werd in 1977 weer gesloopt en het is mede te danken aan de inspanningen van de Stichting Apeldoornse Monumenten dat rond de eeuwwisseling niet het gehele station werd afgebroken. Hoewel het stationsgebouw zijn oorspronkelijke functie heeft verloren, heeft het station toch ongeveer haar oude vorm teruggekregen; een vorm en uitstraling die aansluit bij die van de grotendeels nog authentieke perronoverkappingen.

De Oosterspoorweg en dus ook het station zijn belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Apeldoorn omdat het een zeer geliefd oord werd voor 'westerlingen'. Een reis per trein naar Apeldoorn duurde nog slechts enkele uren, terwijl men eerder per koets wel twee dagen onderweg was. Het inwonertal van Apeldoorn schoot na 1876 omhoog en de lokale economie floreerde.

Info ReactiesAfbeeldingenMeer foto's Streetview